pegs-i-pysjamas

-en indre reise i sjelens landskap.

Følg filmarkeologen når han finner fram til skattene fra fortiden. Sci fi, krim, westerns, thrillere, James Bond, action…Er det gitt ut på VHS så havner det før eller siden her.

007

1954 – 2021

Casino Royale

USA/1954/William H. Brown/Barry Nelson, Peter Lorre, Linda Christian, Michael Pate, Eugene Borden m. fl.

-I’m no hero, I don’t like pain. But I can tell you one thing right now. You won’t get anything out of me. Pain and killing’s part of my job.

CIA-agent James Bond (Nelson) får i oppdrag å blakke Sovjet-spionen LeChiffre (Lorre) ved Baccarat-bordet i Casino Royale i Monaco. Til å hjelpe seg har han Secret Service-agent Clarence Leiter (Pate) og sin gamle flamme Valerie Mathis (Borden).

Musikk: Jerry Goldsmith.

Tidlig innspilling i svart-hvitt, opprinnelig sendt live på amerikansk fjernsyn.

Dr No

England/1962/Terence Young/Sean Connery, Ursula Andress, Joseph Wiseman, Jack Lord, Bernard Lee m. fl.

-That’s a Smith & Wesson and you’ve had your six.

Den ferske Secret Service-agenten James Bond (Connery) blir sendt til Jamaica for å lete etter en forsvunnet kollega. Etterforskningen leder ham og konkyliesamleren Honey Rider (Andress) til det onde geniet Dr No (Wiseman) og forbryterorganisasjonen SPECTRE.

Musikk: “James Bond Theme” – Monty Norman.

Regissør Terence Young og hovedrolleinnehaver Sean Connery legger lista for hvordan en tøff og handlekraftig agent løser problemer for den engelske stat.

From Russia With Love

England/1963/Terence Young/Sean Connery, Daniela Bianchi, Pedro Armendariz, Robert Shaw, Lotte Lenya m. fl.

-Red wine with fish. Well, that should have told me something.

Agent 007 (Connery) får i oppdrag å forføre sovjetfunksjonæren Tatiana Romanova (Bianchi) og slå kloa i en russisk kodemaskin før leiemorderen Red Grant (Shaw) og SPECTRE får tak i den.

Musikk: “From Russia With Love” – Matt Monroe.

Denne strømlinjeformete thrilleren er favoritten til mange fans – og Connery selv.

Goldfinger

England/1964/Guy Hamilton/Sean Connery, Gert Fröbe, Honor Blackman, Shirley Eaton, Harold sakata m. fl.

-Ejector seat? You’re joking!

James Bond etterforsker industrimannen Auric Goldfinger (Fröbe) og håndlangeren Odd Jobs (Sakata) storstilte smugling av gull, men snubler snart over piloten Pussy Galore (Blackman) og en plan om å rane Fort Knox.

Musikk: “Goldfinger” – Shirley Bassey.

Populært bidrag til serien, men regissør Hamiltons hang til å framstille 007 som en litt tiltaksløs playboy er mindre tiltalende.

Thunderball

England/1965/Terence Young/Sean Connery, Claudine Auger, Adolfo Celi, Luciana Paluzzi, Rik Van Nutter m. fl.

– Oh, I travel… a sort of – licensed troubleshooter.


007 (Connery) drar til Bahamas for skaffe tilbake to atomkrigshoder SPECTRE-agentene Emile Largo (Celi) og Fiona Volpe (Paluzzi) har stjålet for å presse verdenssamfunnet for penger. 

Musikk: “Thunderball” – Tom Jones.

Terence Young gjør sitt ytterste for å finne tilbake til den originale karakteren, i det som fortsatt er en av de mest innbringende filmene i serien.

Casino Royale

England/1967/Val Guest m. fl./David Niven, Peter Sellers, Ursula Andress, Woody Allen, Orson Welles m. fl.

-It’s depressing that the words “secret agent” have become synonymous with “sex maniac.”

Den pensjonerte agenten James Bond (Niven) blir reinnsatt da noen begynner å drepe kollegaene hans. Men verken mannen som overtok navnet og spionnummeret hans (Terence Cooper) eller nevøen Jimmy (Allen) er til å stole på, så Secret Service holder en audition for å finne noen til å blakke Le Chiffre  (Welles) i baccarat. 

Musikk: “Casino Royale” – Herb Alpert & The Tijuana Brass.

Parodisk og episodisk tull og fjas, med Peter Sellers’  kapittel som det eneste som minner om originalhistorien.

You Only Live Twice

England/1967/Lewis Gilbert/Sean Connery, Akiko Wakabayashi, Mie Hama, Tetsuro Tanba, Donald Pleasence m. fl.

-Oh the things I do for England.

James Bond må samarbeide med Tiger Tanaka (Tanba) og Kissy Suzuki (Hama) fra den japanske etterretningstjenesten SIS for å finne ut hvem som har stjålet USA og Sovjetunionens romfartøy.

Musikk: “You Only Live Twice” – Nancy Sinatra.

Manusforfatter Roald Dahl og regissør Lewis Gilbert “skjønner” Bond, men Connery virker litt lei.

On Her Majesty’s Secret Service

England/1969/Peter R. Hunt/George Lazenby, Diana Rigg, Telly Savalas, Gabriele Ferzetti, Ilse Steppat m. fl.

-This never happened to the other fellow.

Da Secret Service vender ham ryggen må agent 007 jobbe med mafiabossen Draco (Ferzetti) for å redde kjæresten Tracy (Rigg) fra fangenskap hos SPECTRE-sjef Ernst Stavro Blofeld (Savalas). 

Musikk: “On Her Majesty’s Secret Service” – The John Barry Orchestra.

29 år gamle, australske George Lazenby får masse hjelp fra manusforfatteren, regissøren og produsentene i sitt forsøk på å ta over etter Connery, og ender opp med å gi oss det som uten tvil er den beste filmen i hele serien.

Diamonds Are Forever

England/1971/Guy Hamilton/Sean Connery, Jill St. John, Charles Gray, Jimmy Dean, Lana Wood m. fl.

-I shan’t ask you politely next time. Where is Blofeld?

Bond er ute etter hevn for drapet på kona Tracy, og går undercover som diamantsmugler for å stoppe enda en av Blofelds (Gray) planer om verdensherredømme.

Musikk: “Diamonds Are Forever” – Shirley Bassey.

Sean Connery er tilbake, men det er Guy Hamilton også, i en av de slappeste filmene i hele franchisen.

Live and Let Die

England/1973/Guy Hamilton/Roger Moore, Yaphet Kotto, Jane Seymour, Clifton James, Julius Harris m. fl.

-He always did have an inflated opinion of himself.

007 reiser til New Orleans for å undersøke drapene på flere agenter, men ender snart opp i en kamp på liv og død med heroinsmugleren Kananga (Kotto) på Jamaica.

Musikk: “Live and Let Die” – Paul McCartney & Wings.

TV-stjernen Roger Moore debuterer med stor suksess, i en historie som minner oss om noe Connery kunne ha gjort ti år tidligere.

The Man With the Golden Gun

England/1974/Guy Hamilton/Roger Moore, Britt Ekland, Christopher Lee, Maud Adams, Herve Villechaize m. fl.

-Pistols at dawn; it’s a little old-fashioned, isn’t it?

Under arbeidet med å finne den forsvunne oppfinneren av en revolusjonerende kraftkilde, blir James Bond jaktet på av den livsfarlige leiemorderen Scaramanga (Lee).  

Musikk: “The Man With the Golden Gun” – Lulu.

Ikke overraskende er Christopher Lee en formidabel Bondskurk, men Hamiltons regi plasserer filmen langt nede på lista.

The Spy Who Loved Me

England/1977/Lewis Gilbert/Roger Moore, Barbara Bach, Curt Jürgens, Richard Kiel, Caroline Munro m. fl.

-When someone’s behind you on skis at 40 miles per hour trying to put a bullet in your back, you don’t always have time to remember a face.

Da den eksentriske millionæren Stromberg (Jürgens) stjeler en engelsk og en sovjetisk u-båt, må 007 samarbeide med sin russiske motpart, Agent XXX (Bach).

Musikk: “Nobody Does it Better” – Carly Simon.

Full klaff for Moore under Gilberts kyndige regi, i en av de aller beste Bondfilmene noensinne.

Moonraker

England/1979/Lewis Gilbert/Roger Moore, Lois Chiles, Michael Lonsdale, Richard Kiel, Corinne Cleary m. fl.

-His name’s Jaws, he kills people.

Secret Service mistenker at det er romfartseksperten Hugo Drax (Lonsdale) som står bak forsvinningene av flere raketter, og sender defor James Bond ut for å undersøke saken. 

Musikk: “Moonraker” – Shirley Bassey.

Tidenes dyreste 007-eventyr har flere gode tilløp, men altfor mye tull og fjas.

For Your Eyes Only

England/1981/John Glen/Roger Moore, Carole Bouquet, Julian Glover, Topol, Cassandra Harris m. fl.

-He had no head for heights.

En stjålet engelsk kodemaskin er lagt ut til høystbydende på det illegale markedet, og sammen med Melina Havelock (Bouquet) 007 må kjempe mot klokka for å hindre at den faller i gale hender.

Musikk: “For Your Eyes Only” – Sheena Easton.

John Glen tar bokstavelig talt det hele ned på jorda igjen, og rebooter Moore til en mørkere og mer troverdig agent.  

Octopussy

England/1983/John Glen/Roger Moore, Maud Adams, Louis Jourdan, Vijay Amritraj, Steven Berkoff m. fl.

-And that’s for 009!

Drapet på agent 009 leder James Bond til smugleren Octopussy (Adams), og skurken Kamal Khans (Jourdan) planer om å starte 3. verdenskrig. 

Musikk: “All Time High” – Rita Coolidge.

Moores tid som kyniker varte bare så lenge, og her er han tilbake i den mest fargesprakende og tullete Bondfilmen noensinne.

Never Say Never Again

England/1983/Irvin Kershner/Sean Connery, Kim Basinger, Klaus Maria Brandauer, Barbara Carrera, Max Von Sydow m. fl.

-Yes, Moneypenny. I’m to eliminate all free radicals.

Da SPECTRE-agent Maximilian Largo (Brandauer) stjeler to atomkrigshoder, blir 007 gjeninnsatt i tjeneste og sendt for å undersøke saken.

Musikk: “Never Say Never Again” – Lani Hall. 

Dette uoffisielle 007-eventyret er en frisk nyinnspilling av Thunderball, men filmen bærer preg av at stjernen har hatt litt for mye å si på settet.

A View to a Kill

England/1985/John Glen/Roger Moore, Tanya Roberts, Christopher Walken, Grace Jones, Patrick Macnee m. fl.

-I’m with the British Secret Service. The name is Bond, James Bond.

Funnet av en helt spesiell microchip leder James Bond til industrimagnaten Max Zorin (Walken) og sidekicken MayDay (Jones), som har planer om å ødelegge Silicon Valley for å bli eneveldig på datamarkedet.

Musikk: “A View to a Kill” – Duran Duran.

Så ble det en film for mye for Moore, men forsøket på å lage noe mer jordnært igjen fungerer til tider.

The Living Daylights

England/1987/John Glen/Timothy Dalton, Maryam D’Abo, Jeroen Crabbe, Joe Don Baker, Art Malik m. fl.

-I only kill professionals.

Den sovjetiske avhopperen Georgi Koskov (Crabbe) avslører planer som sender 007 i nærkamp med en gruppe internasjonale våpenhandlere, ledet av Brad Whitaker (Baker).

Musikk: “The Living Daylights” – A-ha.

Timothy Dalton er en formidabel arvtaker til rollen som 007, selv om manus og regi henger ørlite grann igjen i Moore-æraen. 

Licence to Kill

England/1989/John Glen/Timothy Dalton, Carey Lowell, Robert Davi, Talisa Soto, Athony Zerbe m. fl.

-In my business you prepare for the unexpected.

Da dopselgeren Franz Sanchez (Davi) angriper Felix Leiter (David Hedison) og kona Della (Priscilla Barnes), erklærer James Bond krig mot hele organisasjonen. 

Musikk: “Licence to Kill” – Gladys Knight.

Glens siste er et forsøk på å lage en mørk og voksen Bond-film, men manuset er rett og slett litt for likt alle andre actionhistorier fra samme periode. 

GoldenEye

England/1995/Martin Campbell/Pierce Brosnan, Izabella Scorupco, Sean Bean, Famkle Janssen, Judy Dench m. fl

-Governments change. The lies stay the same.

Tidligere agent 006 (Bean) samarbeider med russiske gangstere for å stjele våpenprogrammet GoldenEye, og James Bond blir sendt for å stoppe dem.

Musikk: “GoldenEye” – Tina Turner.

Campbell og Brosnan rebooter Bond med stort hell, i en film som nok vil stå seg over tid.

Tomorrow Never Dies

England/1997/Roger Spottiswoode/Pierce Brosnan, Michelle Yeoh, Jonathan Pryce, Teri Hatcher, Judy Dench m. fl.

-Never argue with a woman. They’re always right.

Avismogulen Elliot Carver (Pryce) er villig til å starte krig mellom England og Kina for å få høye seertall, men hadde ikke regnet med vår mann 007 og kollegaen Wai Lin (Yeoh).

Musikk: “Tomorrow Never Dies” – Sheryl Crow.

Spottiswoode byr på mye skyting og noen virkelig gode actionscener, men vår mann blir litt for ofte redusert til bare atter en actionhelt.

The World is Not Enough

England/1999/Michael Apted/Pierce Brosnan, Sophie Marceau, Robert Carlyle, Denise Richards, Judy Dench m. fl.

-I’m giving you the opportunity to walk out with your life.

Etter et angrep på M’s (Dench) guddatter Elektra King (Marceau), kommer James Bond på sporet av terroristen Renards (Carlyle) planer om ødelegge en oljerørledning.

Musikk: “The World is Not Enough” – Garbage.

Brosnan finner tilbake til figuren Bond igjen, men som helhet er dette litt for fargeløst. 

Die Another Day

England/2001/Lee Tamahori/Pierce Brosnan, Halle Berry, Toby Stephens, Rosamund Pike, Judy Dench m. fl.

-There will be others after me. You know that.

Etter å ha unnsluppet fangenskap i Nord-Korea blir 007 sendt verden rundt for å hindre milliardæren Gustav Graves (Stephens) og avhopperen Zao (Rick Yune) å slå kloa i en livsfarlig militærsatellitt. 

Musikk: “Die Another Day” – Madonna.

Det begynner så bra, men store ambisjoner og dårlig CGI ødelegger.

Casino Royale

England/2006/Martin Campbell/Daniel Craig, Eva Green, Mads Mikkelsen, Judy Dench, Jeffrey Wright m. fl.

-Wait… three measures of Gordon’s; one of vodka; half a measure of Kina Lillet. Shake it over ice, and add a thin slice of lemon peel.

James Bonds aller første oppdrag går ut på å reise til Montenegro og blakke våpenhandleren LeChiffre (Mikkelsen) i poker, og på den måten hindre ham i å bevæpne internasjonale terrorister.

Musikk: “You Know My Name” – Chris Cornell.

Regissør Campbell kommer til unnsetning atter en gang, og takket være Craigs innsats ender vi opp med en av de 5 beste i hele serien.

Quantum of Solace

England/2008/Marc Forster/Daniel Craig, Olga Kurylenko, Mathieu Amalric, Giancarlo Giannini, Judy Dench m. fl.

-They say you’re judged by the strength of your enemies.

007 er ute etter hevn, og sporene leder ham til industrimannen Dominic Greene (Amalric) som planlegger å legge beslag på vannforsyningene i Bolivia. 

Musikk: “Another Way to Die” – Jack White/Alicia Keys.

Ikke hør for mye på dem som er negative til denne, men vær klar over at i forhold til Craigs første så dette en Bondfilm mer på det jevne. 

Skyfall

England/2012/Sam Mendes/Daniel Craig, Javier Bardem, Judy Dench, Naomie Harris, Ralph Fiennes m. fl.

-Some men are coming to kill us. We’re going to kill them first.

Den tidligere spionen Raul Silva (Bardem) har planer om å utslette hele Secret Service, og M (Dench) har ikke annet valg enn å stole på sin utbrente agent, James Bond.

Musikk: “Skyfall” – Adele.

Mendes’ bidrag til seriens 50-årsjubileum har alt man måtte ønske seg fra et 007-eventyr, og er følgelig manges favoritt.

Spectre

England/2015/Sam Mendes/Daniel Craig, Christoph Waltz, Lea Seydoux, Ralph Fiennes, Monica Bellucci m. fl.

-I came here to kill you.

En skygge fra 007s fortid dukker opp, og jakten på svar leder vår mann til den hemmelige organisasjonen SPECTRE. 

Musikk: “Writing’s on the Wall” – Sam Smith.

Det er mye å anbefale i Craigs 4. film, men dette er også en Bondfilm mer på det jevne.

No Time to Die

England/2021/Cary Joji Fukunaga/Daniel Craig, Lea Seydoux, Ana de Armas, Lashana Lynch, Rami Malek m. fl.

-James, you gave up everything for her. When her secret finds its way out, and it will, it’ll be the death of you.

En pensjonert Bond blir nødt til å samarbeide med CIA (Jeffrey Wright) og sin arvtaker som 007 (Lynch) for å hindre psykopaten Lyutsifer Safin (Malek) i å selge sin nervegift til verdens terrorister.

Musikk: No Time to Die – Billie Eilish.

Craigs finale som James Bond er både en nostalgisk hyllest til serien som helthet og en solid påminnelse om de beste øyeblikkene gjennom 59 år. 

Action

Ricochet

USA/1991/Russell Mulcahy/Denzel Washington, John Lithgow, Ice-T, Kevin Pollak, Lindsay Wagner m. fl.

Store skuespillernavn som Denzel Washington og John Lithgow, produsenten bak Die Hard (1988) og Lethal Weapon (1987), og manusforfatteren av 48 hrs. (1982) hindrer ikke denne filmen i å være bare en stor, dum og hypervoldelig b-film. Heldigvis. Men ha ingen illusjoner, utenom de mange, heftige actionscenene har ikke Ricochet så veldig mye å by på. Politimannen Nick Styles (Washington) får den psykopatiske leiemorderen Earl Talbot Blake (Lithgow) buret inne for drap. Men etter 7 korte år rømmer Blake, og han er ute etter hevn. Det er ikke mye å si om Denzels rolle her, annet enn at han mest av alt minner om en figur fra Cosby-serien som har tilbrakt for mange timer på et helsestudio. Nei, dette er Lithgows show fra begynnelse til slutt. Og selv etter alle de gærningene han har spilt opp igjennom filmhistorien, er det likevel imponerende hvor troverdig han også agere råsterk bølle. Er det tanketom action med store mengder blod og sadisme du er ute etter, se denne filmen med en gang. Men bare garderoben til Denzel her gir meg lyst til å fraråde noen å se den. Anbefalt under tvil.

Blue Steel

USA/1989/Kathryn Bigelow/Jamie Lee Curtis, Ron Silver, Clancy Brown, Elizabeth Pena, Louise Fletcher m. fl.

Manusforfatter Eric Red og regissør Kathryn Bigelow hadde opparbeidet seg litt av en kultstatus etter skrekk/action-filmene The Hitcher (1986) og Near Dark (1987), da de kom med denne overraskende streite thrilleren. Ingen overnaturlige seriemordere eller rocka vampyrer, bare børsjapper og store revolvere. Og Jamie Lee Curtis som New Yorks sprekeste politikonstabel! Da Megan Turner (Curtis) skyter og dreper en butikkraner havner hun i søkelyset til psykopaten Eugene Hunt (Silver). Sammen med kollega Nick Mann (Brown) etterforsker Turner drapene Hunt står bak, uten å ane at morderen er mannen hun dater på kveldstid. Det kan virke som om Red og Bigelow ønsker å si noe vektig om både kjønnsroller og USAs voldskultur, men det meste ender bare opp som pop-psykologi og ganske så guffen Magnum 44-fetisjisme. Heldigvis er actionscenene både velregisserte og visuelt tøffe. Senere filmer fra Bigelow har jo også vist at hun absolutt bør la politikken ligge og heller konsentrere seg om å lage god action. Innimellom tar man seg forresten i å lure på hvor mye Bret Easton Ellis stjal fra Hunt-figuren da han skulle gå i gang med Patrick Bateman og American Psycho (1991)?

Hard to Kill
USA/1990/Bruce Malmuth/Steven Seagal, Kelly LeBrock, William Sadler, Frederick Coffin, Bonnie Burroughs m. fl.

Seagals andre film er en langt mindre selvsikker affære enn debuten Above the Law (1988), men har et ganske fiffig opplegg; politimannen Mason Storm (Seagal) oppdager korrupsjon på høyt plan under et spaningsoppdrag, og blir forsøkt drept. Men Mason overlever, og etter 7 år i koma er det tid for hevn. Det kan sikkert skrives mye morsomt om hvor fort Seagal kommer i form igjen etter komaet og hvor elendig skuespiller hans daværende kone LeBrock er, men det har vært gjort mange ganger før. Jeg vil heller rette fokus mot det faktum at kampscenene er litt slappere her enn i de andre filmene i hans tidlige gullalder (Above the Law, Marked for Death, Out for Justice). Hva dette skyldes vet vel bare Seagal selv, men jeg noterer meg at de fleste stuntmennene han slåss mot er litt overvektige menn i 40-50 årene som ikke ser ut til å være i sitt livs beste form. Opptil flere sexscener med Seagal drar også betraktelig ned. Men bevares, det er en helt grei actionfilm vi snakker om.

Leave a comment